Първият ден на болничните – за сметка на работника

От 1 януари 2020 г. влиза в сила решението първия ден от болничните на работника да не се заплаща нито от работодателя, нито от държавата. Решението е взето с цел спиране на злоупотребите с фалшивите болнични, след като Националния осигурителен институт изнесе данни за съмнително увеличение на броя на болничните в дните около празниците. След спорове кой да изплаща първите три дни от болничните (в момента те са за сметка на работодателя, а размерът на обезщетението е 70% от осигурителния доход), се стигна до горното предложение на ГЕРБ, което се прие с подкрепата на НФСБ.
“При нас са налице изключително много данни за злоупотреби. Имаме много сериозен ръст на болничните спрямо 2013 г. при същия брой заети лица“, смята лидерът на НФСБ Валери Симеонов.
Решението има своя аналог в ЕС – в 13 от 28-те страни-членки, сред които Австрия, Италия, Гърция, Естония, Испания, Кипър, Франция, Португалия, Швеция и др. 1-3 ден не се изплаща от никого. Различни са сроковете, от които и за които работодателите изплащат обезщетение за нетрудоспособност – в Ирландия например след 6-тия ден, в Словакия – след 11-тия. Различен е и размерът на обезщетението – от 55% до 70%.